Spärrschema

2 - 4 - 6 spärrsystem fungerar så att du har två fasta punkter i start positionen (en för alla käglor till höger och den andra för alla käglor till vänster).

Tips:
När man tar ut mätpunkten i startposition så mäter man från höger fots utsida... alltså, den ribba som högra foten täcker är den ribban som man har som utgångspunkt.
Försök att hålla målsiktet på alla spärrar mellan 15 - 25 ribban.
Anledningen till det är att i mitten finns det mest olja så att klotet inte svänger under spärrslaget, men också för att man inte ska vara och sabotera "strikelinjerna" som i dom flesta hallar ligger någonstans till höger om 15 ribban.

Enklast är om man börjar med att justera in ett spärrslag på tex. den högra sidan och försöker att hitta av den kägla som man känner sig säkrast på att spärra!

Som exempel på hur 2 - 4 - 6 kan se ut så kan jag förklara hur jag står och vad jag gör när jag spärrar...

När du ska spärra 10:ans kägla så ställer du dig på ribba 31 i startpositionen på ansatsen och spelar klotet över ribba 18 i siktet vid pilarna och träffar då mitt på kägla 10.
Ska jag spärra kägla 6 så står jag fortfarande kvar på mitt utgångsläge i startpositionen
(ribba 31) men jag kan inte fortsätta att sikta på ribba 18 som jag gjorde när jag spärrade 10:an, eftersom 6:an står till vänster om 10:ans kägla, så jag flyttar 2 ribbor vänster i siktet (ribba 20)  och träffar mitt på 6:an.
För 3:ans kägla flyttas siktet ytterligare 2 ribbor vänster (ribba 22) och smack... kägelträff igen.
Skulle nu man måsta spärra uppställningen 6 - 10 så måste jag för att spärra säkert träffa mitt mellan käglorna.
Då står jag fortfarande kvar på ribba 31 och justerar siktet till ribba 19 och träffar då mitt mellan 6:an - 10:an

För att förklara det här enkelt så står du på samma utgångsläge men flyttar bara siktet vid pilarna 2 ribbor för varje kägla.

Samma sak gör jag när jag spärrar käglor till vänster, fast då har jag ett annat utgångsläge i ansatsen (ribba 18).

Skellefteå IF - Bowling Roger Jonsson, Mo i ranagatan 35 93157 Skellefteå

Tel: 0706695437 E-post: info@sifbowling.se